W Bielanach Wrocławskich otwarto pierwszą w Polsce komercyjną stację Shell LNG dla samochodów ciężarowych. Dla spółki to kolejny krok w procesie wspierania dekarbonizacji transportu drogowego w Europie. Wrocławska stacja jest jednym z 39 punktów budowanych w ramach konsorcjum BioLNG EuroNet, którego celem jest utworzenie korytarza LNG dla ciężarówek napędzanych błękitnym paliwem, biegnącego z Hiszpanii do Polski. Docelowo w ramach tej inicjatywy w Polsce powstanie 8 stacji.
Ambicją Shell jest, aby do 2050 roku lub wcześniej stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto, odpowiadając tym samym na oczekiwania klientów i społeczeństwa. W tym celu inwestuje m.in. w paliwa niskoemisyjne, do których zalicza się gaz ziemny.
„Bardzo się cieszę z otwarcia naszej pierwszej stacji LNG w Polsce, dzięki której nasi klienci będą mogli poruszać się ciężarówkami napędzanymi niskoemisyjnym paliwem, jakim jest LNG. Badania potwierdzają, że LNG może przyczynić się do obniżenia lokalnych emisji spalin i globalnej emisji gazów cieplarnianych. To może skutkować poprawą jakości powietrza w naszych miastach. W przyszłości gaz może stanowić uzupełnienie dla odnawialnych źródeł energii i będzie miał zasadnicze znaczenie dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na energię. Co więcej, rozwój LNG może pomóc znacząco zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportu ciężkiego, a tym samym całej polskiej gospodarki, ponieważ Polska utrzymuje pozycję niekwestionowanego lidera transportu drogowego w Europie” – powiedział Piotr Dziwok, prezes zarządu Shell Polska.
„Długo czekaliśmy na ten dzień. Po zakończeniu prac budowlanych w grudniu ubiegłego roku uzyskaliśmy wszystkie pozwolenia i możemy teraz oficjalnie potwierdzić, że pierwsza stacja Shell LNG w Polsce już działa. LNG wykorzystywane w samochodach dostawczych może pomóc zmniejszyć koszty paliwa w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym i ma wyższą wydajność energetyczną” – powiedział Marcin Płocharski, menedżer ds. rozwoju LNG w Shell Polska.
Pierwsza polska stacja Shell LNG znajduje się w Bielanach Wrocławskich, w rejonie tras A4 i S8, wzdłuż ważnego europejskiego korytarza transportowo-logistycznego. Stacja może pomieścić 31,5 tony gazu, co pozwala na zatankowanie 120–150 ciężarówek dziennie. Oferuje również szeroką gamę produktów i usług pozapaliwowych, a także niezbędną infrastrukturę dla kierowców, w tym parking dla ciężarówek i prysznice.
Nowo otwarta lokalizacja to już 21. stacja LNG pod marką Shell w Europie. Pozostałe punkty znajdują się w Belgii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Turcji i w Niemczech. Obecnie w Polsce jest ponad 20 klientów posiadających karty Shell LNG, których floty samochodów ciężarowych mogą tankować LNG na europejskich stacjach Shell.
W planach są kolejne stacje Shell LNG w Polsce – w Świecku i Poznaniu, a następnie także w innych lokalizacjach.
Korzyści LNG dla transportu ciężkiego
Zapotrzebowanie na energię w transporcie będzie w dalszym ciągu rosnąć. Sektor ten odpowiada obecnie za około jedną czwartą światowych emisji CO2. To oznacza, że konieczne jest zwiększenie wykorzystania czystszych źródeł energii w transporcie ciężkim. W tym sektorze LNG jest obecnie najczystszą alternatywą dla oleju napędowego. Rozpowszechnienie LNG może pomóc zredukować w całym łańcuchu paliwowym emisje gazów cieplarnianych pochodzące z samochodów ciężarowych nawet o 22% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym. Tymczasem Shell pracuje nad dopracowaniem łańcucha dostaw Bio-LNG, aby w jeszcze bardziej zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych.
Pojazdy napędzane LNG mogą być również zasilane biometanem, który pod względem chemicznym i fizycznym jest identyczny z metanem występującym w gazie ziemnym, a jest produkowany z odpadów organicznych. Biometan może być stosowany bezpośrednio w ciężarówkach napędzanych LNG, zapewniając korzyści flotom działającym w modelu hub-and-spoke (dosłownie „piasta-szprychy”, system połączeń z punktem centralnym, w którym ruch odbywa się wzdłuż linii biegnących jak szprychy) i posiadającym infrastrukturę do tankowania w pobliżu miejsc wytwarzania biometanu.
Inną korzyścią, o której warto wspomnieć, jest fakt, że silniki napędzane paliwem LNG emitują niemal 50% mniej hałasu w porównaniu z dużymi silnikami diesla, dzięki czemu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu. Dzięki niższemu poziomowi hałasu ciężarówki napędzane LNG doskonale nadają się do zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych, tj. wczesnym rankiem lub późnym wieczorem.